26 Μαρ 2015

Εισαγγελέας Μασσαλίας: "O συγκυβερνήτης εσκεμμένα επέλεξε να οδηγήσει σε κάθοδο το αεροπλάνο"



Η συντριβή του αεροπλάνου της Germanwings πιθανώς οφείλεται σε απόφαση αυτοκτονίας του συγκυβερνήτη που έμεινε κλειδωμένος στο πιλοτήριο, εκτιμούν Γάλλοι ειδικοί που μιλούν στο AFP (Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων).
Οι ήχοι που έχει καταγράψει το μαύρο κουτί του αεροπλάνου είναι οι εξής: Στην αρχή μια χαλαρή συνομιλία μεταξύ των πιλότων. Μετά το ένα κάθισμα να πηγαίνει προς τα πίσω, την πόρτα να ανοίγει και μετά να κλείνει. Μετά κτυπά κάποιος την πόρτα ελαφρά, προφανώς για να ανοίξει ο δεύτερος πιλότος και μετά πιο δυνατά..
Στο τέλος ακούγεται καθαρή προσπάθεια να σπάσει η πόρτα, αλλά μάταια, αφού οι πόρτες αυτές είναι ειδικά σχεδιασμένες για να αντέχουν σε ισχυρά κτυπήματα μετά την 11η Σεπτεμβρίου 2001.. Λίγο πριν την συντριβή ακούγεται το σήμα κινδύνου ότι το αεροσκάφος πλησιάζει επικίνδυνα το έδαφος.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, για να αρχίσει το αεροπλάνο πορεία καθόδου επί 11 λεπτά, μία κανονική προσγείωση δηλαδή, πρέπει να γίνουν συνειδητές και πολύ προσεκτικές κινήσεις μέσα στο πιλοτήριο.
Για την ακρίβεια, οι Γάλλοι ειδικοί αναφέρουν ότι μόνο δύο λόγοι μπορούν να συντρέχουν με δεδομένο ότι ο συγκυβερνήτης έμεινε μόνος του στο πιλοτήριο: ή ήθελε να αυτοκτονήσει ή αρρώστησε ξαφνικά.
Ωστόσο, προσθέτουν ότι το ενδεχόμενο ασθένειας είναι σχεδόν απίθανο γιατί οι προσεκτικοί χειρισμοί που απαιτούνται για να αρχίσει να προσγειώνεται το Airbus δε θα μπορούσαν να γίνουν από έναν άνθρωπο που παρουσίασε ξαφνικό πρόβλημα υγείας.
«Το να πετάξεις κατευθείαν πάνω στο βουνό δε βγάζει νόημα», αναφέρει εις εκ των ειδικών και συνεχίζει: «Είτε πρόκειται για μία μη φυσιολογική αλλά απολύτως συνειδητή απόφαση των πιλότων είτε δείχνει ότι δεν μπορούσαν να αντιδράσουν στην πτώση για κάποιο λόγο».
Την ίδια ώρα αξίζει να σημειωθεί πως, ακόμη και τρία 24ωρα μετά την τραγωδία, λίγες έως ανύπαρκτες είναι οι πληροφορίες για τους δύο πιλότους της μοιραίας πτήσης. Τα ονόματά τους δεν έχουν δοθεί ακόμη στη δημοσιότητα ενώ το μόνο που έχει γίνει γνωστό είναι πως ο κυβερνήτης είχε δέκα χρόνια εμπειρία στην αεροπορική εταιρεία Lufthansa και περισσότερες από 6.000 ώρες πτήσης σε αεροσκάφη Airbus στο ενεργητικό του.
Μιλώντας στο AFP, Γάλλοι ειδικοί εκτιμούν ότι με δεδομένο ότι ο συγκυβερνήτης έμεινε μόνος του στο πιλοτήριο για αρκετά λεπτά καθώς και ότι το αεροσκάφος βρισκόταν σε τροχιά καθόδου επί εξίσου πολλά λεπτά, δύο μπορεί να είναι τα ενδεχόμενα: Ή ο συγκυβερνήτης να ήθελε να αυτοκτονήσει ή να αρρώστησε ξαφνικά, με το δεύτερο να φαίνεται λιγότερο πιθανό καθώς οι προσεκτικοί χειρισμοί που απαιτούνται για να αρχίσει την καθοδική του πορεία το Airbus δε θα μπορούσαν να γίνουν από έναν άνθρωπο σε τέτοια κατάσταση.
Ακολούθως ο πιλότος χτυπά την πόρτα και αφού αυτή δεν ανοίγει, προσπαθεί με μεγαλύτερη δύναμη να την ανοίξει, προσπαθεί να τη σπάσει.
Το τραγικότερο όλων είναι ότι στη συνέχεια ακούγεται το σήμα κινδύνου ότι το αεροσκάφος πλησιάζει προς το έδαφος...
Εντωμεταξύ, ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι η εταιρεία δεν έχει δώσει ακόμη στη δημοσιότητα τα ονόματα των πιλότων ούτε έχει αναφερθεί στην καταγωγή τους. Τα μόνα γνωστά στοιχεία για αυτούς είναι ότι ο κυβερνήτης (που κλειδώθηκε απέξω) ήταν εξαιρετικά έμπειρος με πάνω από 6.000 ώρες πτήσεις και τουλάχιστον 10 χρόνια στην Lufthansa και την Germanwings και ότι ο συγκυβερνήτης είχε προσληφθεί το 2013 και ότι είχε στο ενεργητικό του μόνο 630 πτήσεις.
Προς το παρόν το BEA (Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la sécurité de l'aviation civile), το Γαλλικό Γραφείο Ερευνών και Αναλύσεων για την Ασφάλεια της Αεροπορίας, δεν έχει επίσημα αποκαλύψει καμία λεπτομέρεια για την καταγραφή των συνομιλιών μέσα στον θάλαμο διακυβέρνησης και οι σχετικές πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας προέρχονται από διαρροές υπαλλήλων.
Ο Frank Taylor, πρώην διευθυντής του «Cranfield Aviation Safety Centre», δήλωσε για το θέμα στο BBC ότι όσα έχουν μέχρι σήμερα διαρρεύσει για το τραγικό δυστύχημα, παρόλο που δεν προέρχονται από την επίσημη πηγή, το BEA, ακούγονται να είναι αυθεντικά.
Πόσο ασφαλής είναι η πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης;
Πολύ ασφαλής. Μέχρι τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001 η πόρτα μεταξύ του θαλάμου διακυβέρνησης και της καμπίνας ήταν σαθρή. Έτσι, ήταν εύκολο για τους αεροπειρατές να εισβάλλουν μέσα στο κοκ-πιτ με μαχαίρια και να πάρουν τον έλεγχο του αεροσκάφους από τους πιλότους.
Μετά από μια σειρά τρομοκρατικών επιθέσεων οι αεροπορικές εταιρείες εγκατέστησαν ενισχυμένες πόρτες που κόστιζαν χιλιάδες ευρώ και έχουν σχεδιαστεί κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να κρατούν μακριά ανεπιθύμητους εισβολείς και επιθέσεις με σφαίρες.
Δεν υπάρχει τρόπος για το εξουσιοδοτημένο προσωπικό να εισέλθει ξανά στον θάλαμο διακυβέρνησης;
Ναι. Υπάρχει σύστημα με κωδικό εισόδου αλλά... υπάρχει και ένας διακόπτης παράκαμψης, κάτι σαν «αδιέξοδο», που θα μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία από το εσωτερικό του θαλάμου και έτσι η πόρτα δεν είναι δυνατόν να ανοίξει απέξω για ένα προκαθορισμένο χρονικό διάστημα από πέντε μέχρι είκοσι λεπτά.
Υπάρχει μια τυπική διαδικασία όταν ένας πιλότος εγκαταλείπει τον θάλαμο διακυβέρνησης;
Αυτό ποικίλλει ανάλογα με την αεροπορική εταιρεία. Σε ορισμένες αυτό θεωρείται φυσιολογικό, ενώ σε άλλες είναι υποχρεωτικό όταν ο ένας πιλότος εγκαταλείπει το κοκ-πιτ, ένα άτομο από το προσωπικό του πληρώματος καμπίνας να τον αντικαθιστά μέχρι εκείνος να επιστρέψει. Η συγκεκριμένη πολιτική της Germanwings δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί.
Από τα μέχρι σήμερα γνωστά γεγονότα για την αεροπορική τραγωδία, τι θα μπορούσε να έχει συμβεί;
Δύο από τις πιο πειστικές θεωρίες που θα μπορούσαν να θεωρηθούν έγκυρες, είναι ή ότι ο πιλότος που παρέμεινε στο πιλοτήριο ήταν ανίκανος εκείνη την στιγμή, από πιθανή ασθένεια ή ότι το αεροσκάφος σκόπιμα κατευθυνόταν σε μια πορεία σύγκρουσης αυτοκτονίας ή μαζικής δολοφονίας... Οι δύο αυτές πιθανότητες τις οποίες επικαλείται ο διεθνής Τύπος εγείρουν περισσότερα ερωτηματικά.
Αν ο πιλότος που παρέμεινε στο πιλοτήριο ασθένησε ξαφνικά θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι ήθελε να πραγματοποιήσει μια προσγείωση έκτακτης ανάγκης στο αεροδρόμιο της Μασσαλίας. Επίσης, υπάρχει η πιθανότητα την ίδια στιγμή να τέθηκε εκτός λειτουργίας ο μηχανισμός που αναφέρθηκε παραπάνω και ανοίγει απέξω την πόρτα του θαλάμου διακυβέρνησης.
Ένα άλλο ερώτημα, που έχει ήδη απάντηση είναι, αν ο πιλότος που βρισκόταν εντός του θαλάμου διακυβέρνησης αρρώστησε ξαφνικά και έπεσε πάνω στο χειριστήριο (control column), οδηγώντας το σε καθοδική πορεία... Αυτό όμως δεν θα μπορούσε να συμβεί καθώς η Boeing έχει παραδοσιακά εγκαταστήσει στα πιλοτήρια των αεροσκαφών της ένα σύστημα (side - stick), το οποίο ελέγχει τις κινήσεις των πιλότων τόσο δεξιά, όσο και αριστερά.
Έχει συμβεί παρόμοια περίπτωση στο παρελθόν;
Αυτό είναι δύσκολο να απαντηθεί αφού ακόμα βρισκόμαστε στο στάδιο διερεύνησης των γεγονότων που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα. Πάντως, τον Νοέμβριο του 2013 αεροσκάφος των Mozambique Airlines συνετρίβη στην Ναμίμπια και η προκαταρκτική έκθεση που συντάχθηκε ανέφερε ότι το δυστύχημα προκλήθηκε από σκόπιμη ενέργεια του πιλότου.
ushji15.png

Aυτή τη στιγμή ο εισαγγελέας της Μασσαλίας δίνει live συνέντευξη και παραδέχεται ότι ο συγκυβερνήτης έριξε εσκεμμένα το αεροπλάνο. 
 
"O συγκυβερνήτης ανέπνεε κανονικά και δεν είπε ούτε μία λέξη πριν τη συντριβή. Ο συγκυβερνήτης του Airbus 320, ο 28χρονος Andreas Lubitz  ήταν εκείνος που έμεινε μέσα στο κόκπιτ. O συγκυβερνήτης εσκεμμένα επέλεξε να οδηγήσει σε κάθοδο το αεροπλάνο. Τα τελευταία δευτερόλεπτα πριν τη συντριβή ακούγονταν κραυγές επιβατών".
 
Iδού τι είπε ακριβώς ο εισαγγελέας
 
"- Οι συνομιλίες στην αρχή είναι κανονικές και κάποιες στιγμές είναι χαρούμενες. Δεν έχουμε ακούσει κάτι που δεν ήταν φυσιολογικό.
- Ο πιλότος ζητά από τον συγκυβερνήτη να πάρει τα ηνία της πτήσης και ακούγεται ταυτόχρονα ο θόρυβος ενός καθίσματος που πάει προς τα πίσω. Η πόρτα ανοίγει
- Ο πιλότος πήγε να ικανοποιήσει την ανάγκη του
- Ο συγκυβερνήτης παρέμεινε στο εσωτερικό του πιλοτηρίου
- Ο πιλότος επιστρέφει και χτυπάει την πόρτα ζητώντας πρόσβαση στο εσωτερικό. Δεν ακούγεται καμία απάντηση. Ο συγκυβερνήτης δεν ξαναμιλάει. Ακούγεται ο ήχος της αναπνοής του 
- Στη συνέχεια ακούμε τον πύργο ελέγχου της Μασσαλίας που ζητά επικοινωνία με πιλοτήριο αλλά δεν υπάρχει απόκριση
- Ελεγκτές ζητούν τότε να ενεργοποιηθεί η επείγουσα διαδικασία βοήθειας, ωστε αυτό το αεροσκάφος να έχει προτεραιότητα σε σχέση με άλλα και ζήτησαν μαλιστα τη βοήθεια και άλλων αεροσκαφών προκειμένου να ανακτηθεί η επικοινωνία με το αεροσκάφος
- Ο συναγερμός ενεργοποιήθηκε προκειμένου να δείξει στο πλήρωμα ότι βρίσκεται πολυ κοντά στο έδαφος και εκείνη την ώρα ακούμε τα χτυπήματα στην πόρτα να γίνονται πολύ πιο δυνατά
- Πριν την οριστική πρόσκουση ακούμε εναν θόρυβο που ειναι σαν μία πρωτη πρόσκρουση στο έδαφος πριν τελικά το αεροσκάφος συντριβεί στο βουνό
- Δεν υπήρξε κανένα σήμα κινδυνου που να εκπέμφθηκε από το πιλοτήριο και καμία απάντηση στο πλήθος των εκκλήσεων που έγιναν από τους ελεγτες εναέριας κυκλοφορίας
- Αυτό έγινε στις 12.30 ωρα Γαλλιας και συμφωνα με τα μέχρι στιγμης στοιχεία, η ερμηνεια των επικεφαλης των ερευνων είναι ότι ο συγκυβερνητης αρνήθηκε να ανοιξει την πόρτα της καμπίνας και εσκεμμένα ενεργοποίησε τον κουμπί που οδηγεί στην απώλεια ύψους
- O συγκυβερνήτης εσκεμμένα επέλεξε να οδηγήσει σε κάθοδο το αεροπλάνο 
- O συγκυβερνήτης ανέπνεε κανονικά και δεν είπε ούτε μία λέξη πριν τη συντριβή
- Τα τελευταία δευτερόλεπτα πριν τη συντριβή ακούγονταν κραυγές επιβατών
- Είναι πολύ νωρίς ακόμη, πρέπει να εξετάσουμε τη συμπεριφορά του συγκυβερνήτη και όπως όλα δείχνουν ανέπνεε κανονικά και δεν είπε ούτε μία λέξη"
 Το ερώτημα είναι το γιατί προέβη σε τέτοια ενέργεια ο άνθρωπος αυτός. Μήπως κρύβεται από πίσω κάποια πράξη τρομοκρατικής υφής; Ουδέποτε ανντιλήφθηκαν οι συνάδελφοί του ότι ήταν τέτοιος χαρακτήρας.
Τέλος δόθηκε στη δημοσιότητα το όνομα του συγκυβερνήτη, ενώ κυκλοφόρησε και μια εικόνα του.
Ο 28χρονος Αndreas Lubitz που εργαζόταν εδώ και λίγους μήνες στην εταιρείες, φέρεται να έριξε ηθελημένα το αεροσκάφος στις Αλπεις. Η φωτογραφία του μόλις αναρτήθηκε από το conflict news.

p708_2.jpg

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου